جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی ؟

در مقالات قبل با درایو و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، با توجه به این‌که بازده درایوها معمولا کم‌تر از ۱۰۰ درصد است، انتظار داریم جریان خروجی از جریان ورودی کم‌تر باشد. اما در اندازه‌گیری‌ها جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی ؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.
با توجه به مدار داخلی درایو که در مقاله‌ی “ اینورتر یا درایو چیست و چه کاربردی دارد؟” توصیف شد،  جریان ورودی و جریان خروجی را می‌توان به صورت زیر توصیف کرد:

اگر جریان ورودی درایو I r باشد،  جریان خروجی (I total)  درایو را مطابق شکل زیر می‌توان حاصل جمع جریان ورودی و جریان لینک DC را (I q) دانست.

جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی ؟

پس می‌توان نوشت:

یعنی جریان خروجی درایو از جریان ورودی آن بیشتر است.

برای نمایش بهتر،  جریان ورودی یک درایو و جریان خروجی آن را محاسبه می‌کنیم.
یک درایو ۲۲ کیلووات با بازده ۸۸/۰ و ضریب توان ۸۵/۰ را در نظر بگیرید. این درایو یک موتور ۲۲ کیلووات با بازده ۹۷/۰ و ضریب توان ۹۵/۰ را کنترل می‌کند. جریان ورودی این درایو به صورت زیر محاسبه می‌شود.

چون جریان ورودی موتور همان جریان خروجی درایو است، می‌توانیم جریان ورودی موتور را به روش مشابه محاسبه کنیم:

با مقایسه دو عدد دیدیم که جریان ورودی درایو از جریان ورودی موتور کوچک‌تر است.

جریان خروجی درایو از جریان ورودی آن بزرگ‌تر است.

منبع: آکادمی ماهر

دانلود PDF مقاله

ادامه مطلب
سنسور القایی برای تشخیص دور موتور
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

6 نظر در مورد جریان ورودی درایو بیشتر است یا جریان خروجی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1. سلام دوست من،
      ابتدا ولتاژ AC به DC تبدیل میشه توسط پل دیود.
      بعدش خازن هایی که در لینک DC قرار دارند، کارشون صاف کردن ولتاژ یکسو شده است.
      بعداز اون ولتاژ DC صاف شده ، وارد مدار IGBT میشه و ازون جا دوباره به ACتبدیل میشه با این قابلیت که میتونیم فرکانسش را تغییر دهییم.

      1. سلام وقت بخیر ، درلحظه راه اندازی ، موتور در دور نامی خود کار نمیکند و پس از گذشتن مدت زمانی به دور نامی خود میرسدفرکانسی مه روی پلاک نوشته در زمانی است که موتور به دور نامی رسیده است.در اصل در لحظه استارت کار،فرکانس و ولتاژ نامی فشار زیادی به موتور وارد می آورد . درایو فرکانس و ولتاژ را به آرامی افزایش میدهد تا موتور به آرامی دور نامی خود برسد .

    1. سلام و عرض ادب .جریانی که از لینک دی سی می گذرد و به قسمت اینورتر وارد می شود.